۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۶۴۷۷۵۵
آیت الله اعرافی:

کرونا ثابت کرد که باید از غرب دل بکنیم | کرونا تلنگری برای بیداری بشر است

کرونا ثابت کرد که باید از غرب دل بکنیم | کرونا تلنگری برای بیداری بشر است
امام جمعه قم با بیان این که درس بزرگ کرونا این بود که دل از غرب بکنیم، تأکید کرد که باید روی پای خود بایستیم و به پیش برویم و از زورگویان عالم نترسیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم امروز در سخنان آدینه ای خود با اشاره به شبهاتی در زمینه رابطه علل مادی با علل فرامادی و فراطبیعی گفت: حوادثی که در عالم رقم می خورد از خوبی ها و بدی ها و تلخی ها و شیرینی ها عوامل مختلفی دارد.

وی افزود: در اینجا دو نگاه ناقص مطرح می شود، نگاه اول بر اساس یک منطق حسی و ظاهرگرایانه، عوامل مؤثر در عالم را در قوانین حاکم طبیعت و حسی منحصر می داند، در دوره جدید قرن بعد از رنسانس شاهد یک رویکرد حس گرایی و حصر علل عوامل مؤثر در عالم در علل طبیعی و مادی هستیم.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: رویکردی دیگری نیز وجود دارد که آنچه که مؤثر در حوادث است دلایل غیبی و ماورای طبیعت است، در منطق اسلامی و دینی این دو نگاه ناقص است، از یک سو حوادث این عالم معلول علل طبیعی است و بشر سفارش شده که در عالم تحقیق کند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که این عالم تحت تأثیر عوامل و علل مادی است و در منطق قرآن این مسأله نفی نمی شود، علوم طبیعی هم در این مسیر می تواند پیش برود و ما این علل را قبول داریم اما حصر علل و عوامل حوادث در عوامل طبیعی نادرست است.

آیت الله اعرافی با بیان این که جهان به دست قوانین طبیعی و مادی و در عین حال تحت تأثیر اراده الهی و قوانین ماورای طبیعی اداره می شود، ابراز داشت: این علل طبیعی و ماورای طبیعت در عرض هم نیستند بلکه در طول یکدیگر قرار دارند.

وی عنوان کرد: در منطق اسلام تقابل علل طبیعی و فرا طبیعی مطلقا درست نیست، در منطق اسلام جهان با همه قوانین پیچیده و جلوه های متنوع در برابر عالم غیب ذره ای است و همه این مسائل تحت تأثیر عالم غیب و جهان ملکوت قرار دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: قوانین عالم به دست خداوند است و در پرتو قوانین برتری سامان می گیرد، تقابل دنیا و آخرت و علل فیزیکی و متافیزیکی که برخی این روزها مطرح می کنند غلط است و ما با براهین روشن آن ها را کنار هم می بینیم.

وی اضافه کرد: کسانی فکر کردند که جریان علم و ترقیات بشر در برابر نگاه آسمانی و ملکوتی است در حالی که هرگز در برابر یکدیگر قرار ندارند، اینگونه نیست که بگوییم حوادث و سختی ها و خوبی ها معلول علل طبیعی است و باید ماورای طبیعت را کنار بگذاریم یا این که ماورای طبیعت مستقیم اثر می گذارد و علل مادی باید کنار برود بلکه هر دو در طول هم قرار دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به رابطه انسان و عالم طبیعت گفت: انسان از یک گوهر درخشان معنوی و روحی برخوردار است و در ارتباط با این عالم است، علل طبیعی برون عالم انسانی را قبول داریم اما باید بدانیم انسان هم در عالم اثر دارد و بخشی از تأثیراتی که انسان در عالم می گذارد تأثیرات طبیعی است، قرآن می فرماید رفتارها و خوبی ها و بدی های انسان در جهان پرتو می افکند و تأثیراتی خواهد داشت.

وی افزود: ارتباط روحیات و اخلاقیات با عالم طبیعت و جهان وجود دارد و در آیات و روایات متعدد بدون تردید اشاره شده که رفتار و اخلاق انسان بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و عالم طبیعت اثر می گذارد، قرآن می فرماید یکی از دلایل بلاها رفتارهای انسان است که بر عالم اثر می گذارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: آیات و روایات می فرماید گناه بشر فراتر از علل طبیعی در جهان اثر می گذارد، در مقابل هم اگر انسان ایمان و تقوا را در پیش بگیرد عالم نورانی می شود، قوانین و علل طبیعی را نفی نمی کنیم اما باید دانیم این علل طبیعی تحت تأثیر عوامل غیبی قرار دارد و رفتار و شخصیت انسان بر علل طبیعی اثر می گذارد.

وی ادامه داد: باید از علم و قوانین طبیعی بهره بگیریم اما نباید غفلت کنیم که همه امور به دست خداوند است، نباید غافل باشیم که اعمال و رفتار بشر بر عالم طبیعت اثر می گذارد، بشر با وجود ترقی ها و پیشرفت ها، ظلم ها و رفتارهای نادرستی دارد که می تواند بلا و سختی بیافریند، ضمن این که باید به دنبال معالجه بلاها با عوامل طبیعی باشیم نباید از علل ماورای طبیعی غفلت کنیم.

آیت الله اعرافی با بیان این که کرونا به بشر تلنگر زد، ابراز داشت: ما این بلا را برای بشر ناگوار می دانیم و آن را برای همه بشر نمی پسندیم، همه بشر باید این بلا و سایر ناهنجاری های اجتماعی را معالجه کنند، باید قوانین پزشکی و بهداشتی را رعایت کنیم و در صدد حل مشکل باشیم.

وی عنوان کرد: در عین حال بشر و جریان غربی امروز پیشرفت هایی دارد اما یک روی دیگر آن عبارت از ظلم ها، ستم ها و ناگواری هایی است که برای بشر پدید آورده و جای آن است که کرونا جهان، نخبگان و قدرت های عالم را بیدار کند، این بلا می تواند پرده از دردهای مزمن بشریت بردارد.

امام جمعه قم دوری از خدا و معنویت، اصالت دادن به ماده و عالم طبیعت، اصالت دادن به اقتصاد و رفاه، گسترش فساد و ستم در عالم، یکه تازی قدرت های زورگو و استعماری در طول چند قرن و غارت منابع . منافع مستضعفان، تبعیض ها، تحریم ها، اشغال ها، ترورها، نژاد پرستی ها، هزینه های هنگفت نظامی و پرخاشگری قدرت های غربی را بخشی از این بیماری ها برشمرد.

وی اضافه کرد: امروز خود غربی ها باید هم دعوا دارند و درون اتحادیه اروپا درگیری وجود دارد، بی توجهی به سالمند و ارزش انسان از دیگر مسائلی که خود را در کرونا نشان داد، تناقض گویی ترامپ و دیگران و خرافه گرایی های آنان و طعنه ها و تبلیغات دروغین علیه ایران نیز در ایام کرونا دیده شد، تبلیغاتی به وجود آوردند اما خودشان هم حس کردند که مفتضح شدند، آیا بشر نیاز به بازنگری در رفتار خود ندارد؟

آیت الله اعرافی با بیان این که کرونا تلنگری برای بیداری بشر بود، گفت: کرونا برای ملت ایران به عنوان پیشگام یک انقلاب بزرگ هم یک بیدار باش بود و به ما درس داد که روی پای خود بایستیم و به تجربه های خود اعتماد کنیم.

وی افزود: مدیریت خوب صحنه، شفافیت کشور و حضور جهادی و گروهای مردمی از دانشگاهیان، دانش آموزان، فرهنگیان، بسیجیان، حوزویان و قرارگاه های مردمی تجربه نوین ما در این صحنه بود؛ سرعت تولید تجهیزات لازم و تحقیقات خوبی که در حال انجام است از مسائل درخشان بود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که درس بزرگ کرونا این بود که دل از غرب بکنیم، اظهار داشت: مسؤولان، نخبگان و فرهیختگان بدانند که ما تجربه ها و دستاوردهای بشری را مهم می دانیم اما نباید مرعوب باشیم و بترسیم، ما توانستیم با این موج سهمگین مقابله کنیم و تجربه های خوبی نشان دادیم، باید روی پای خود بایستیم و به پیش برویم و از زورگویان عالم نترسیم.

وی ادامه داد: این زورگویان در شرایط کرونا در عراق عربده می کشند و چنگ و دندان نشان می دهند، آن هم به ملتی که آمریکایی ها به صورت آشکار فرمانده آن ها را ترور کردند اما باید بدانند که ملت و دولت عراق تسلیم نمی شود، ملت ایران و محور مقاومت روی پای خود می ایستد و قم قهرمان در این مسیر پیشگام خواهد بود؛ باید از این حادثه درس های مهمی برای خیزش معنوی و جهش الهی و بازگشت به تمدن اصیل بگیریم.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
غرب امروزه با بحران انسانیت روبروست.
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
‏عبارت (food bank lines) رو جستجو کنین تا صف سواره و پیاده آمریکایی‌ها بدون رعایت فاصله برای دریافت کمک غذایی رو ببینین!
1
0
منا از آبادان
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
حقوق بشر در آمریکا یعنی تست کرونا از سیاهپوستان به ندرت گرفته شود، خدمات پزشکی و درمانی در اختیار آن‌ها نباشد و تلاش شود آن‌ها بمیرند!
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
به امید نابودی جنایتکاران آمریکایی. مکرشان به خودشان بازگشت
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
ترامپ به دنبال ایمنی گله ای است ، ایمنی گله ای سیاست استکباره واسه ما جون یک انسان هم مهمه
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
نکته مهم این است که فریب آمریکا را نخوریم. اولا مطمئن باشید که آمریکا با این همه جاسوس در چین و حتی همکاری نزدیک بیولوژیک دانشمندانش با چینیها و همچنین اطلاعات بسیار دقیقی که از ویروس دارد و پیشرفته ترین آزمایشگاهها امکان ندارد که خطر ویروس را ارزیابی نکرده باشد. بنده در خانه خودمان نشسته بودم و با علم ناچیزم از همان ابتدا خطر ویروس را متوجه بودم! پس فریب نخورید. این کشتار در آمریکا عمدی است. اما چرا؟ جواب این سوال در آینده مشخص میشود. اما ما باید خیلی روی این موضوع تمرکز کنیم و احتمالات مختلف را در نظر بگیریم. آنچه مشخص است آمریکا میخواهد به دنیا و مردمش نشان دهد که در وضعیت جنگی و دفاع قرار گرفته و قربانی حمله بیولوژیک چین شده است. اما چرا؟ باز هم معلوم نیست اما حتما هدفی وجود دارد. حالت خوشبینانه این است که به اهدافشان در انتشار ویروس به همراه هم پیمانانشان از جمله چین رسیده اند و فقط نمایش بی گناهی است. حالت بدتر این است که به دنبال انتقام و حمله تلافی جویانه به چین است و در حال زمینه سازی است. توجه به عکس العمل چینی ها هم مهم است. اگر با بالا رفتن قربانیان در آمریکا چینی ها مضطرب تر شوند، نشان از احتمال حمله آمریکا در آینده دارد. وگرنه نشان دهنده هماهنگی کامل آمریکا و چین دارد.
1
0